DEVAM: 14- İSLAM('IN HASLETLERİ ARASINDAKİ) FAZİLET FARKI VE İSLAM'IN
HANGİ İŞİNİN DAHA FAZİLETLİ OLDUĞUNUN BEYANI
66 - (42) وحدثني
سعيد بن يحيى
بن سعيد
الأموي. قال:
حدثني أبي.
حدثنا أبو
بردة بن عبدالله
بن أبي بردة
بن أبي موسى،
عن أبي بردة،
عن أبي موسى،
قال: قلت: يا
رسول الله! أي
الإسلام
أفضل؟ قال: "من
سلم المسلمون
من لسانه
ويده".
[:-162-:] Bana Said b. Yahya b. Said el-Umevi de tahdis edip dedi ki:
Bana babam rivayet ett (Dedi ki): Bize Ebu Biirdete'bnü Abdiîlâh b. Ebi
Bürdete'bni Ebî Musa, Ebu Bürde'den o da Ebu Musa'dan naklen rivayet etti. Ebu Musa dedi ki:
Ey Allah'ın Rasulü,
İslam'ın hangi ameli daha üstündür, dedim. O: "Müslümanların dilinden ve
elinden esen kaldığı kimse(nin hali)dir" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
IV; Tirmizi, 52. Bu, bu yoldan Ebu Musa'nın naklettiği bir hadis olarak sahih,
gariptir diyerek 2504; Nesai, 5014; Tuhfetu'I-Eşraf, 9041
وحدثنيه
إبراهيم بن
سعيد الجوهري.
حدثنا أبو
أسامة قال:
حدثني بريد بن
عبدالله بهذا
الإسناد. قال:
سئل رسول الله
صلى الله عليه
وسلم: أي
المسلمين
أفضل؟ فذكر
مثله.
Bunu bana İbrahim b.
Said el-Cevheri de tahdis etti. Bize Ebu Usame tahdis etti. Bize Bureyd b. Abdullah bu isnatla tahdis etti. Dedi ki:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: Müslümanların hangileri daha
üstündür diye soruldu deyip, hadisin geri kalan kısmını aynen zikretti.
159,160,161,162
A.DAVUDOĞLU
AÇIKLAMA: Bu hadîsi Buhâri ile Nesâide iman bahsinde tahriç etmişlerdir.
Buhâri onu aynen buradaki senediyle tahric etmiştir. Tirmizi ise Zühd babında
rivayet etmektedir.
Senedinin
hep Kufe'li râvilerden müteşekkil olması ve bir seferde ayni künyeyi taşıyan
iki tane râvi bulunması, isnadının letâiünde|ı sayılır.
Burada
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'e suâl soran Hz. Ebu Musa' el-Eş'arî 'dir,
Müslim'in bir rivayetinde ve Hasan b. Süfyân ile Ebu Ya'lâ'nın «Müsned» lerinde
soranların bir kaç kişi oldukları anlaşılıyorsada bu rivayetlerin arasında
birbirine muhalefet yoktur. Çünkü «Sorduk» şeklindeki cem'i rivayetinde de Ebu
Musa (Radiyallahu anh) soranların içinde dâhildir.
Görülüyor
ki hadîsin bir rivayetinde: «İslâmın hangi hasleti daha hayırlıdır?» diye
sorulmuş; Ona: «Yemeği yedirirsin ve tanıdığın tanımadığın herkese selâmı
verirsin»| üiye cevap verilmiş; diğer rivayetinde: «Müslümanların hangisi daha
hayırlıdır?» denilmiş; buna da: «Elinden ve dilinden müslümanların emin olduğu
kimsedir.» şeklinde cevap verilmiştir.
Yukarıda
da işaret ettiğimiz gibi «Müslümanların en hayırlısı kimdir?» suâline muhtelif
cevaplar verilmesini ulemâ soranların hâline hamletmış-lerdir. Meselâ; bir
yerde yemek yedirmekle, selâm vermek ihmâl edildiğinden onları teşvike ihtiyâç
hasıl olmuş; başka yerde müslümanlara eza etmekten sakındırmaya lüzum hasıl
olmuştur.